Laryngolog

Konsultacje oparte na badaniu fizykalnym i wywiadzie lekarskim w przewlekłych dolegliwościach chorób uszu, zatok przynosowych, nosa, gardła i krtani.

Laryngologia (otolaryngologia) jest specjalizacją obejmującą leczenie zachowawcze oraz zabiegowe w następujących obszarach: uszy (oto), nos (ryno), krtań (laryngos) i gardło, ale nie tylko. Diagnostyka i leczenie, jakie realizuje laryngolog w ramach swojej specjalizacji, obejmują również głowę i szyję wraz z przyległymi do nich strukturami i narządami zmysłów: smaku, węchu, słuchu i równowagi. Nos, zatoki przynosowe, krtań i gardło, tworzą górny odcinek dróg oddechowych. Bardzo często toczące się tu infekcje, które np. obejmują gardło, z czasem mogą przedostać się do pozostałych narządów, włącznie z uchem, które z gardłem łączy trąbka słuchowa, stając się przyczyną ostrego zapalenia ucha środkowego, które jest częsta chorobą wieku dziecięcego.

W gabinecie w Polis Clinic w Katowicach, zakres leczenia laryngologicznego obejmuje:

• konsultacje oparte na badaniu fizykalnym i wywiadzie lekarskim
  • diagnostykę i leczenie chorób uszu, zatok i nosa, gardła i krtani u osób dorosłych i u dzieci
  • zabiegi przywracające drożność przewodów słuchowych (przedmuchiwanie trąbek słuchowych, płukanie uszu) oraz nosa
  • usuwanie ciał obcych z nosa (polipy), uszu (czopy woskowinowe), gardła
  • leczenie bezdechów sennych (OBS)
  • kwalifikacje do zabiegów operacyjnych w zakresie nosogardła (migdałki, nowotwory)
  • kwalifikacje do aparatów słuchowych

Kiedy zgłosić się do laryngologa?

Zakres leczenia otolaryngologicznego obejmuje wiele schorzeń i wskazaniem do konsultacji laryngologicznej są zarówno stany zapalne górnych dróg oddechowych, jak i wszystkie nietypowe objawy związane z mową i głosem, niedosłuch, szumy uszne, zaburzenia równowagi oraz chrapanie. Pozostałe wskazania do wizyty obejmują:

• zapalenie ucha środkowego
  • ostre i przewlekłe zapalenie błony śluzowej nosa, zatok przynosowych, gardła, migdałków podniebiennych oraz krtani
  • przerost trzeciego migdałka (migdałka gardłowego)
  • oddychanie przez usta
  • chrapanie
  • długotrwałą chrypkę
  • zaburzenia połykania (dysfagia)
  • choroby ślinianek i guzy szyi
  • krwawienie z nosa
  • nietypowe wydzieliny z ucha lub nosa

Marek Wełniak